Tingvoll i Møre og
Romsdal er i ferd med å innta rollen som eit “laboratorium” for
korleis samarbeidet kan utviklast mellom eit Senter for munnleg
historie og lokale miljø av profesjonelle og frivillige
“minnesamlarar”. I dagane fredag 3. til sundag 5. mai
gjennomførte Memoar og Tingvoll Museum eit intensivkurs, to fulle
dagar med minneopptak og eit publikumsarrangement der primærkjelder
fortalde om to viktige kvinnearbeidsplassar i bygda.
.
“Dei ringde frå Uldvaren” sa Marie. “Mor di treng deg, sa dei. Og sidan kontordama skulle slutte etter førti år kunne eg få den jobben. Fabrikken hadde omsorg for folk i bygda…”
Kjellaug fylgde opp:
“
Eg kom til Tingvoll på pliktteneste. Tre år måtte eg binda meg for å få seks månader opplæring i Televerket. Her traff eg ein kar eg ville vera med. Så eg tok til å spara pengar for å kjøpa meg fri. Heldigvis fekk eg ja på søknad om fast beordring til Tingvoll.”
I to fulle klokketimar
heldt dei fem veteranane fram med forteljingar om telefonsentralen og
ullvarefabrikken på Tingvoll. Etterpå kokte det i den ombygde låven
på museet. Forteljingane frå panelet vekte vekte opp undre andre
forteljingar i salen. Nye intervjuavtalar måtte gjerast.
Tingvoll museum
Her skal eg ikkje gå
djupare inn på alt dei fortalde. Etter kvart som etterarbeidet blir
ferdig og forteljarane avgjer om opptaka skal delast, kjem både
panelsamtalen og timelange intervju med kvar enkelt på nettsida
Tingvoll.Memoar.no.
Seinare kjem det gjerne formidlingar både av telehistorie,
industrihistorie og anna av det som har endra Tingvoll i “manns
minne”.
Eg skal konsentrera meg
om organiseringa. Korleis har Tingvoll Museum fått det til? Kva har
dei for planar? Korleis vart Memoar involvert - og ikkje minst: Kva
har me lært på Tingvoll?
Svaret på fyrste
spørsmål er kort og godt at Tingvoll Museum har bestemt at
immateriell kulturarv i form av bygdefolk sine forteljingar om levd
liv er skattar, og at det fell inn under museet sitt oppdrag
å ta vare på dei og å sikra at komande generasjonar får tilgang
til dei.
Det er sjefen sjølv,
avdelingsleiar Marianne Nystad, som har fronta det synet. Ho har
brei erfaring og solid utdanning, eit veldig kontaktnett både lokalt
og nasjonalt og meir enn nok av den sjølvtilliten og styrken som
skal til for å vera pioner.
Krafttak i 2018
Ho hadde nok starta med
dette for lenge sidan, om ikkje det hadde vore for eitt hinder: Ho
hadde for lite greie på teknikk og metode, etisk regelverk praktiske
framgangsmåtar. Så - i fjor vår - fekk ho sjå ei melding på ei
epostliste ho fylgjer at nokon ho aldri hadde høyrt om skulle på
rundreise i landet med teorikurs og praktiske øvingar på akkurat
dette. Ho heiv seg på telefonen - og slik vart kontakten etablert.
Memoar hadde - i
samarbeid med Landslaget for lokalhistorie, Folkeminnesamlinga og
Norsk etnologisk gransking - fått midler frå Kulturrådet til eit
“Krafttak
for munnleg historie” Der var midler til 12 kurs og
opptaksøkter - dei fyrste som melde seg fekk besøk.
8. og 9. november i
fjor møttest me for fyrste gong. Det vart to svært produktive
dagar. Me stilte tre erfarne intervjuarar/samlarar frå Memoar og
Norsk etnologisk gransking. Dei stilte eit tjuetal fagpersonar frå
heile Nordmøre Museum - pluss ei handfull deltaksartar får ei
tredje og svært viktig gruppe:
(Frå intervjuopptak i november 2018, Marianne Nystad instruerar frivillige Torolv Løset og Gunnar Åsen)
Frivillige
Marianne Nystad såg
hadde invitert frivillige, både enkeltpersonar og aktive frå
historielaget som ho visste hadde interesse for dette feltet. På
biletet er det dei frivillige Torolv Løset som får instruksjon av
Marianne.
Fagmiljøet i eit
museum er sjølvsagt avgjerande viktig. Dei har kompetansen og
ressursane til å sikra også det munnlege kjeldematerialet for dei
komande generasjonane. Men det er nesten fristande å påstå at dei
frivillige er endå vikitgare. Dei fleste aktive historie- og
sogelagsmedlemmer er sjølve primærkjelder til nær historie. Dei
kjenner lokalmiljøet, dei veit kven som har viktige forteljingar -
og dei har ein bakgrunn for å intervjua som aldri kan lærast i ei
utdanning.
Det er eit ualminneleg
godt forhold mellom dei tilsette og dei frivillige på Tingvoll. Dei
er meir å rekna som gamle vener med same interesse, enn ei blanding
av “profesjonelle” og “amatørar”.
Arbeidsdeling
Utanom desse tre
faktorane - museet, kompetansen utanfrå og dei frivillige - viser
erfaringane frå Tingvoll at ein faktor til er avgjerande. Viss ein
unngår “å gjera det perfekte til det godes fiende” kan ein få
produsert veldig mykje munnleg historie gjennom god arbeidsdeling.
Akkurat no, i mai 2019, er arbeidsdelinga mellom Memoar og partane i
Tingvoll slik:
- Intervjuopptak: To gonger har erfarne intervjuarar frå Memoar (i november også frå NEG) kome til Tingvoll for å hjelpa nye intervjuarar i gang. Hovudmetoden har vore praktisk samarbeid i intervjusituasjonen. No reknar Nystad med å vera “sjølvforsynt” med intervjuarar framover.
- Enkel redigering: Tingvoll er enno ikkje sjølvforsynt med redigerar. Dei har heller ingen som klør i fingrane etter å læra kunsten. Så då går med utanom den Bøygen, og inntil vidare er avtalen at ressurssenteret i Bergen skal klippa fyrsteversjonen av kvart intervju og legga den ut på internett med passordsperre som berre forteljaren får tilgang til. Ho eller han kan så gi det vidare til neste post på “samlebandet”.
- Dokumentsjon: Neste post er å laga loggen over innhaldet og eit kort tekstsamandrag. Det er den mest tidkrevjane delen av arbeidsprosessen. Men det er også den mest interessante delen. Frivillige og museumstilsette på Tingvoll skal gjera den delen av arbeidet. Treng dei eit kurs, så lagar me det - men me trur det nok me dette nettkurset. Finn dei noko som bør klippast vekk melder dei frå - og så snart dei er ferdige sender dei logg og tekstsamandrag til museet og/eller til Memoar.
- Avtale: Nå må forteljaren ta stilling til om ho/han vil dela forteljingane med alle interesserte, eller om berre forskarar skal få tilgang. Det gjer dei med å justera og signera standardavtalen som også ligg på prosjektnettsida.
- Arkivering: Når alt er ferdig, blir det lagt i ei digital arkivmappe med forteljaren sitt namn. Mappa blir mellombels arkivert på Tingvoll Museum sin server og i “nettskya”. Der er dei klare for avlevering til eit offentleg eigd langtidsarkiv når det er avklart kor det blir (vonalerg Nasjonalbiblioteket eller Riksarkivet)
- Publisering: Ein dag får nok prosjektet sin eigen nettredaktør. Men fram til så skjer, er avtalen at Memoar skal legga ut video, logg og tekst på Tingvoll.memoar.no og Minner.no. Viss intervjuet berre skal gjerast tilgjengeleg for forsking, blir det berrre lasta opp til Minner.no
- Formidling: Der er mange måtar å bruka munnleg historie i formidling. Oftast er det aktuelt å bruka korte utklipp saman med tekst, andre sitat eller digitale applikasjonar av ulike slag. Når logginga er skikkeleg gjort, er det enkelt å linka til bestemte punkt i ein lang video gjennom å hekta ein kode i enden av videoadressa. Koden er #t= for å peikatil tidskode, h for timar, m for minutt og s for sekund - eksempelvis i denne nettadressa: https://vimeo.com/269063020#t=0h14m34s, der me får høyra korfleis Efraim Kanestrøm vart avlært banning.
Infrastruktur
For å få slik
arbeidsdeling til å fungera effektivt, trengst ein enkel og robust
infrastruktur. Memoar har bygd opp ein basert på “hyllevarene”
Dropbox, WeVideo, Vimeo og Google Sites. Den er billeg og robust, men
krevjer litt datakunnskap og stel tid når ein ikkje er vand med han.
Samtidig arbeider me
saman med Norsk etnologisk gransking og ei rekke musé landet rundt
og i Sverige for å utvikla ein skreddarsydd infrastruktur for
minnesamling - www.minner.no.
Den er førebels litt dyr å kjøpa seg inn i for nye musé, samtidig
som det finst opningar for å vera med i samband med
utviklingsarbeidet.
Eg tenkjer at god
infrastruktur, eit kommunikasjonssenter og og eit “utrykkingslag”
som kan reisa rundt i landet og hjelpa historielag, musé og andre
som ynskjer å koma i gang med munnleg historie, blir ein viktig del
av eit nasjonalt senter for munnleg historie. Lærdomane frå
samarbeidet med Tingvoll museum og dei frivillige på Nordmøre er
viktige å ha med på vegen fram mot det.
7.mai 2019 - Bjørn
Enes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar