Det vart ein
ubetinga suksess for fyrste utgåve av Hordaland Teater si nye satsing på
folkeleg forteljarkunst. Torsdag 23. mai (2019) var seks historieforteljarar
inviterte til å framføra kvar si åtte minutt lange historie. Tre av dei fekk
fortelja i tre minutt til. Og «Hilde» vart kåra som vinnar.
("Hilde" vann - "Alf " måtte sjå seg slått - Christine Hope delte ut fyrstepremien, eit innramma bilete av Ivar Aasen...)
Hordaland Teater hadde i forkant skrive at «Forteljardyst er ein konkurranse der vanlege folk i alle aldrar knivar om å levere den beste historia» og at arrangementet er «eit ynskje om å hylle dei gode kvardagsforteljingane.» Konseptet er ein kopi av Storyslam , som har halde på noko tid på Kulturhuset i Oslo. Der har dei igjen kopiert det frå Stockholm, og der kjem det frå USA.
Personleg hadde eg
motførestillingar til konseptet i forkant. Eg tenkte at forteljingar er noko
ein delar – ikkje noko ein konkurrerar om. Eg meinte også det har utvikla seg
ein litt smal kultur rundt Storyslam, der det dominerande formatet er
personlege – gjerne litt pinlege – forteljingar frå det private rom. Sjølv om
mange meiner at dette fenomenet er ein motstraum til dei fragmenterte
forteljingane om perfekte fasader som har blitt dominerande i sosiale media.
Krigspølser, samtalar med døde - og underliv
Og etterpå? Det skal eg
straks koma attende til. Men fyrst nokre glimt får kvelden slik han utvikla
seg. Det vart fullt hus i Logen Bar. For meg var det ei stadfesting alt før programmet starta, på at munnlege forteljingar har publikumsappell.
Christine Hope opna,
gjennomførte og avslutta arrangementet som – kva heiter det? Los? I alle fall
gjorde ho det framifrå, og slik at ho heilt frå start drog salen saman til
stort vi. Ho gjorde «dysten« til ein
leik, og sette opp ein virtuell scenografi der det nettopp var forteljingane som var det sentrale, ikkje konkurransen.
Dramaturgien vart
forbløffande – trass i at han blei til ved loddtrekking. I alle fall så langt
det gjaldt rekkefylgja av forteljingar.
82 år gamle "Alf" starta.
(Alle blei berre presenterte med fornamn). Ein kjuagut frå Sandviken som stal
poteter og pølser frå tyske okkupasjonssoldatar frå han var tre til han var
åtte år gamal. Hans åtte minutt var ute medan han firsplang utover Bontelabo
med fast grep om ei einsleg pølse – og alle dei andre i kveilen hengande etter
etter seg som ein lang og lett synleg hale mellom sjøbuene.
Neste mann ut var den
atskillig yngre ?? som fortalde om urinvegsinfeksjon og bilkø og ein busssjåfør
som nekta å opne døra for pissetrengte: «Dette er ein flybuss – den stoppar
ikkje før Gardermoen!»
Den neste var Geir, som
hadde bestemt seg for å stå fram som den han var. Det var ikkje det vanlege
skapet han kom ut av. Hans store løyndom var at han snakkar med døde. Dei kan koma til han – på ei badestrand, for eksempel, for å formidla ei melding til
ukjende folk i nærleiken: »Det står ein mann her med flammetatoveringar på
høgre arm – han vil så gjerne takka deg for noko….»
Finn frå Telemark
fortalde ei pinleg rekke av hendingar som fylgde av at han bekymra seg for
testiklane sine. Konklusjonen som han trekte til slutt, den unge lækjaren som
ikkje fann noko gale i det heile tatt, var kan hende endå meir pinleg enn
sjølve undersøkinga.
Så tok Hilde salen med
storm med ei velregissert og innhaldsrik forteljing om sommarferien saman med
den irriterande veslesystera si, og jentefotballen i Oslo - og eit val som fukta
augekrokane, i alle fall hos meg, då det sto mellom å forsvara veslesystera eller
å få ein plass på laget. «Du kan få sitja
på vindaugsplass heile vegen heim!» kvitterte den takksame veslesystera.
Og så Trond frå Sogndal,
som tok oss med i leigebil og til høljeregn og gjørmebad på festival på pampas
i Argentina.
Moro!
Det var moro. Lettrørde
folk (som meg) måtte fram med servietten fleire gonger, men slik skal det jo
vera når forteljargleda boblar.
«Dette skal
vera feelgood – eller gromkjenslesamt, som me seier i Hordaland Teater!» sa Christine Hope. Og slik var det.
Variasjonen i seg sjølv
var ein stor verdi. Ein demonstrasjon av mangfald - og samtidig av kor godt me alle kjenner att både blærepresset i ein stilleståande buss, dilemmaet mellom ei
irriterande veslesyster og ein plass på laget – for ikkje å snakka om sjokket over å
oppdaga at ein slange av tyske pølser viser kor ein rømmer…
Juryeringa var også uhøgtideleg
og raus – som lova. Tilfeldige folk
rundt to av borda vart plukka ut til «folkejury», medan eit knippe proffar med festspeldiktar
Marit Eikemo i spissen var «fagjuryen». På meg virka det som at forteljarane
trivdest, både dei som fekk høge og ikkje fullt så høge poengsummar.
Forteljarkunst og kjeldesamling – enten eller?
Ein
samtalepartnar spurde: «Når teateret har
fokus på framføring, medan eit Senter for munnleg historie har fokus på
arkivering – kva har dei då eigentleg noko å samarbeida om?»
Eg synest
spørsmålet er godt. For min del gjer eg meg desse refleksjonane:
For det fyrste trur eg at
det som gjer arkiveringsspørsmålet så sentralt akkurat no, er at det ikkje
finst noko arkiv for munnleg kjeldemateriale. Det finst i alle fall ikkje noko systematisk måte å ta vare
på og dela eller tilgjengeleggjera det på. Om tjue år kjem me
til å le av at dette var til diskusjon, trur eg. Men i dag er spørsmålet om
arkivering heilt sentralt. Derfor kan det lett overskygga andre gode grunnar til å etabelra eit Senter.
Ein forfattar
– som ein journalist eller ein historieforskar eller ein kurator – brukar menge
munnlege kjelder i forkant av sitt skapande arbeid. Særleg viss verket skal
handla om noko som faktisk finst, og/eller spegla korleis folk snakkear eller
tenkjer om det. Ho eller han kan rekka nokre tital kjeldesamtalar i løpet av eit
prosjekt. Så gøymer dei råstoffet i skrivebordskuffa si og gløymer dei.
(Forskaren må i regelen øydelegga dei og, for noko anna vil vera brot på
forskingsetikken).
Viss me
kan klara å få til ei kulturendring slik at det munnlege råstoffet blir
arkivert - like sjølvsagt som som statistikkane eller skissene eller tekstutkasta
eller til og med dei private breva som forfattaren skreiv i prosessen – vil me
ikkje berre ha gitt framtidige litteraturforskarar betre kjeldegrunnlag. Me vil
også kunne gi neste skapande arbeid eit tillegg av moglege kjelder. Og dess
større og opnare arkivet blir, dess rikare blir kjeldegrunnlaget.
Dyrking av folkeleg forteljarkusnt?
Hos meg
er det heller ikkje tvil om at eit Senter for munnleg historie også bør dyrka
forteljarkultur og -kunst. Kvar einaste gong folk møtest for å høyra
på forteljingar, kokar salen av forteljarglede straks det er ein pause.
Det er
jo det som er «forteljarkultur»: Ei fri forteljing løyser ut straumar av nye frå dei som
høyrer på. Formidling og innsamlking er to sider av same sak.
Er det så
ingenting att av min skepsis mot Storyslam-formatet?
For så
vidt ikkje. Det tok Christine Hope ein kort maikveld å overtyda meg om at dette
er ein god idé. Men på same tid fekk eg lyst til å dyrka vidare på andre format. Eg tenkjer då fyrst og
fremst på «forteljarpanelet» som har fungert så bra, både på Bergen off.
bibliotek, Kristiansand Folkebibliotek, Sjøfartsmuseet i Bergen og Tingvoll Museum.
Dei har vore tematiske (for eksempel migrasjon, eksplosjonen på Vågen, gullalderen
i sjøfarten, Tingvoll Ullvarefabrikk), innhaldsfokuserte, godt førebudde og
prega av deling.
Eg trur "Forteljardyst" og "forteljarpanel" kan dyrkast ved sida av kvarandre, at dei kan utfylla og berika
kvarandre. Viss me klarar å få den folkelege forteljarkulturen til å blomstra,
vil det heilt sikkert også oppstå andre og kaanhende endå meir spennande format.
Kan
hende vil det også stimulera kunstproduksjonen?
(Forteljarpanel på Bergens Sjøfartsmuseum i oktober 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar