Fredag 26. april møtte ti personar hos
Spesialsamlingane, Universitetsbiblioteket i Bergen, for å høyra
direktøren for det amerikanske Southern
Oral History Program (SOHP.org), Rachel Seidman,
fortelja om senteret og delta i diskusjon om kva eit framtidig
Senter for munnleg historie i Bergen kan læra frå SOHP.
Rachel Seidman (Foto: B.Enes) |
Seidman sjølv er historikar. Ho vore i leiinga av SOHP sidan 2011, og direktør sidan 2017. Våren 2018 er ho Fulbright-stipendiat i Turku, Finland. Turen til Bergen og vår workshop var ein avstikkar derifrå.
Eit stort amerikansk senter.
SOHP vart etablert i 1973, som ein del
av det historiske fakultetet ved University
of North Carolina (UNC). Heilt fram til nyleg er det
historikarar som har dominert arbeidet med senteret, men i løpet av
det siste tiåret har dette endra seg slik at det no trekker til seg
både folkloristar, geografar, samfunnsvitarar, litteratur-, medie-
og kunstfag.
Programmet har ein stab på fem
stillingar. Utanom direktøren er det to prosjektleiarar, ein
forvaltar / formidlar og ein forskingsleiar. I tillegg er det til ei
kvar tid knytta tre til fem stipendiatar (doktorgradsstudentar) til
senteret og eit tilsvarande tal med internships (master- og
barchelorstudentar).
Innsamlingsarbeidet er organisert i
prosjekt. I løpet av dei 46 åra senteret har vore i verksemd, er
det starta 125 ulike prosjekt. For tida pågår seks
parallelle prosjekt med tema som universitetshistorie,
migrasjon, helse og sjukdom, kvinnehistorie og mediehistorie.
Studentane sine arbeid inngår i eit samleprosjekt som omfattar ytringsfridom, skeiv historie, kvinnehistorie og
borgarretssrørsla (black pioneers). Oversyn over tidlegare
prosjekt finst her,
I alt har SOHP samla omlag 6000
intervjuopptak, i hovudsak i form av lydopptak. Dei seinare åra har
videoopptak blitt meir vanleg, og mange unge foretrekker det.
Seidman karakteriserte senteret som
“eit av dei store oral history-programma i USA”.
Munnleg historie og skriftlege minnetekstar
Samtalen demonstrerte tydeleg at
munnleg historie eller oral history står svært mykje sterkare i
North Carolina enn i Noreg og truleg også Finland. Hos oss finst ein
sterk minnetradisjon - ho fortalde at ho var blitt positivt
overraska over å finne omfattande finske minneinnsamlingar heilt
tilbake frå 1800-talet. Me som tok del i møtet kunne supplera med
informasjon om tilsvarande innsamlingar også i Noreg.
“Men skriftlege minnetekstar er noko anna enn det me hos oss forstår med oral history”. understreka ho.
For henne er skilet at oral history er
munnleg. Altså originale opptak i form av lyd eller video.
Sjølv ein direkte transkripsjon av ei
munnleg forteljing er ei endring av primærkjelda, og eit skriftleg
arbeid i form av ei litterær minneforteljing er noko vesentleg
forskjellig frå eit munnleg materiale.
Metodikk for mange fag.
UNC har ikkje eit eige oral
history-studium. Det finst berre eitt slikt i USA, og det er ved
Columbia
University .
“Eg tilrår ikkje mine studentar å
søka dit”, sa ho. Ho meinte at det er for smalt som
utdanning. UNC satsar i staden på at munnleg historie er ein
metodikk som mange fagretningar har bruk for å kunna. Derfor held
dei kurs som kan inngå i andre studieprogram.
Bakgrunnen for at historikarane har
blitt mindre dominerande dei siste åra, er at talet på
historiestudentar har gått ned, på same tid som dei andre fagområda
som er nevnt over har fått ei ny interesse fagområde og metodikken
i munnleg historie.
SOHP er ein del av Southern Cultures.org |
Offentleg tilgang
I regelen vert intervju samla gjennom
desse prosjekta transkriberte før originalopptak og transkripsjon
vert overførte til universitetsbiblioteket ( Wilson
Library) som tar seg av sjølve arkiveringa.
Samtykkeerklæringa som også fylgjer,
er normal bygd på Creative
Commons. og det normale er at intervjuet vert
tilgjengeleg både for forskarar og publikum. Tidlegare var regelen
at UNC sikra seg copyright til intervju før dei vart arkiverte. Det
gjer dei ikkje lenger.
Seidman var overraska over kor
restriktive rutinane ho har sett i Finland er, og spurde seg om det
er kulturforskjellar mellom Norden og USA når det gjeld ytringar.
“Hos oss brukar folk å vera
stolte over å bli intervjua - og dei vil gjerne at intervjuet skal
bli publisert. I Finland er dei veldig opptatt av personvern”
Dette førte til ein interessant
diskusjon, både om kulturforskjellar mellom USA og Europa, og
ulikskapet mellom prosjekt som Skeivt Arkiv og
Memoar/Sjøfartsmuseets innsamling av munnleg sjøfartshistorie.
Seidman lova å sende over det samtykkeformularet som SOHP nyttar
slik at det kan studerast nærare (Det blir publisert i denne bloggen
når det kjem)
Påstoff for teater, film, musikk,
utstillingar og litteratur
Flutronix |
Kreativ formidling er eit
satsingsområde for SOHP. Dei 6000 intervjuopptaka i arkivet er eit
rikt kjeldemateriale både for musé og for andre som driv
formidling.
Eksempelvis vart intervjusamlinga
“Black pioneers,” der dei fyrste afroamerikanske studentane ved
UNC vart intervjua, nyleg brukt som råstoff for ein teaterproduksjon
om korleis raseskillet har endra seg - og ikkje endra seg -
frå 1969 til i dag. Prosessen er godt skildra i avisa Indyweek
Fløytistane Nathalie Joachim og
Allison Loggins-Hull i kunst-pop-duoen
Flutronix har også arbeidd sidan september i fjor
med eit kunst/musikkprosjekt basert på råstoff frå intervjuarkivet
til SOHP. Det skal bli til ein performance med tittel “Discourse”
som skal framførast i 2020. Dette prosjektet er også godt skildra i
Indyweek.
Nettustillinga Rural
Electrification er eit døme på korleis det munnlege
råstoffet vert brukt av museumskuratorar,
Kardiologi
Det største prosjektet dei arbeider
med akkurat nå, handlar om om helse og sjukdom i landdistrikta i
Nord-Carolina. Initiativet kom frå ein kardiolog (Ross
Joseph Simpson) som studerer brå dødsfall i
landdistrikta i staten. Slag og hjarteinfarkt vert fatale langt
oftare enn i byområde. Han meiner at lang utrykkingstid for
ambulansar og liknande berre kan forklara dette delvis - det må også
vera andre og meir kulturelle forklaringar.
Dette vart bakgrunnen for ein
intervjuserie om folk på landsbygda sine opplevingar, tankar og
tradisjonar rundt helse og sjukdom.
“Me treng forteljingar for å
kunne forstå”, sa Rachel Seidman
Det er gjort 100 intervju så langt.
Alt no ser dei at samlinga inneheld kjeldestoff for forsking på
korleis rase-, kjønns- og språkrelasjonar spelar inn både på
forhold mellom pasient og helsepersonell og på korleis råd frå
helsepersonell vert oppfatta og praktisert. Dei har også gjort
viktige funn om slitasje for helsepersonell i arbeid med fattige
pasientar der spørsmål om kostnadar og forsikring tar større plass
enn spørsmål om sjølve helsa. Prosjektet arbeider no med å skaffa
finansiering for yttarlegare 250 intervju.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar